In dit hoofdstuk treft u, per programma, de mutaties aan die per saldo budgetneutraal zijn voor de bestuursrapportage en die administratief en/of technisch van aard zijn.
Het betreft veelal budgetten die in de (primitieve) begroting niet in het juiste programma en/of onder het juiste beleidsveld en/of taakveld zijn geraamd.
Middels deze mutaties komen ze in het juiste programma / beleidsveld / taakveld terecht.
Per saldo hebben deze mutaties geen effect op de uitkomst van de bestuursrapportage.
Daarnaast zijn in dit hoofdstuk diverse budgetneutrale mutaties m.b.t. de salarisgerelateerde budgetten in de begroting opgenomen. Ze hebben o.a. betrekking op vervanging in verband met ziekte, vacatures en invulling daarvan.
De mutaties worden hieronder nader toegelicht en zijn ook, in een aparte tabel, opgenomen in het hoofdstuk Financiële Samenvatting.
TOELICHTING
1. Middelen uitvoeringskosten Tozo
Via het Rijk krijgen wij een tegemoetkoming voor uitvoeringskosten Tozo, welke voor 2021 wordt geschat op € 40.000. Via deze technische begrotingswijziging worden de lasten waar deze tegemoetkoming voor wordt aangewend geraamd op de kostenplaats waar de personele inzet wordt verantwoord (van beleidsveld 6.1 naar 1.6).
2. Herschikking software gerelateerde budgetten MO
In Q2 2021 zijn de begrote software budgetten MO afgezet tegenover de gerealiseerde kosten en nog te verwachten kosten om te bepalen of op de juiste taakvelden wordt begroot. Hieruit komt een technische begrotingswijziging voort tussen beleidsveld 5.3 (+ € 2.000), beleidsveld 6.1 (- € 9.000), beleidsveld 7.1 t/m 7.6 (+ € 7.000)
3. Herschikking budget publieke gezondheid / GGD
Op basis van analyse van het budget op beleidsveld 7.5 worden een aantal begrote posten technisch aangepast om in lijn te blijven met de huidige IV3-voorschriften. Per saldo wordt hierdoor de begroting binnen beleidsveld 7.5 € 89.000 hoger en binnen beleidsveld 2.1 € 89.000 lager.
4. Afschrijvingslasten
In programma 1, beleidsveld 1.1 Algemene baten en lasten, is aangegeven dat er sprake is van een onderuitputting van de afschrijvingslasten. In de begroting 2021 was al rekening gehouden met een voordeel van € 100.000 en deze komt nu uit op € 177.000. Voor de bestuursrapportage is er dus sprake van een extra voordeel van € 77.000. Dit bedrag is gespecificeerd als volgt:
Progr. | Beleidsveld | Omschrijving | Mutatie |
---|---|---|---|
3 | 3.2 Verkeer en Vervoer | Verharde wegen | 53.000 |
5 | 5.2 Kulthurhuzen | Kulturhus De Spil (buitenruimte) | 75.500 |
5 | 5.5 Sport | Sportpark De Potkamp (hybride veld) | 31.500 |
5 | 5.4 Recreatie en Toerisme | Ov recreatieve voorzieningen | 17.000 |
Totaal voordeel 2021 | 177.000 | ||
1 | 1.1 Alg baten en lasten | Geraamde onderuitputting | -100.000 |
1 | 1.1 Alg baten en lasten | Extra voordeel 2e berap (zie prog 1.1) | -77.000 |
Per saldo | 0 | ||
(min bedrag is nadeel) |
De afwijkingen bij verharde wegen hebben met name betrekking op de niet afgeronde investeringen en lager uitgevallen kosten m.b.t. Jagtlusterallee, Fietsroute Zwolle - Dalfsen en Kanaalpark fase 1. De raming voor het hybride sportpark Hoonhorst was per abuis te hoog geraamd en de investering is nog niet afgerond. De voordelen bij het onderdeel Recreatie en Toerisme hebben betrekking op investeringen Vechterweerd en fietswandel netwerk.
5. Herschikking salarisgerelateerde budgetten
In de commissie Planning & Control van januari 2019 is de Notitie herschikking salaris gerelateerde budgetten in de begroting behandeld.
Mutaties in de salarissen, die over de programma's heen gaan, worden door het college, gedurende het jaar, doorgevoerd zolang deze budgetneutraal zijn. Wel moet de raad formeel de begrotingswijziging hiervoor vaststellen. Door de mutaties nu op te nemen in de tweede bestuursrapportage, worden ze formeel door u vastgesteld.
In de volgende tabel zijn de mutaties van de administratieve begrotingswijziging 201 en 202 in beeld gebracht. Per saldo zijn deze mutaties budgetneutraal.
Beleidsvelden | lasten | baten | saldo |
---|---|---|---|
1.1 Algemene baten en lasten | 747.195 | -39.554 | 707.641 |
1.5 Burgerzaken | -46.884 | 12.000 | -34.884 |
1.6 Overhead | -352.990 | 13.672 | -339.318 |
2.1 Openbare Orde en Veiligheid | -34.918 | 12.715 | -22.203 |
3.1 Openbaar groen | -18.478 | 13.700 | -4.778 |
3.2 Verkeer en vervoer | -89.845 | 4.477 | -85.368 |
5.1 Cultuur | -54.718 | -54.718 | |
5.3 Onderwijs | 3.156 | 3.156 | |
5.5 Sport | 14.131 | 14.131 | |
6.1 Inkomen | -225.193 | 131.090 | -94.103 |
6.2 Integratie vergunninghouders | 48.000 | 48.000 | |
7.1 Jeugdzorg | 41.399 | 41.399 | |
7.2 Lokale toegang | -31.333 | 21.854 | -9.479 |
7.3 Participatie | -9.400 | -9.400 | |
7.6 Wmo | -38.572 | 13.288 | -25.284 |
8.3 Klimaat en duurzaamheid | 20.000 | 20.000 | |
8.4 Milieu | 4.478 | 4.478 | |
8.5 Riolering | 22.066 | 22.066 | |
9.1 Grondexploitatie woningbouw | -53.166 | -53.166 | |
9.3 Ruimtelijke ordening | -43.680 | 21.760 | -21.920 |
9.4 Wonen en bouwen | -117.000 | 10.750 | -106.250 |
TOTAAL | -220.230 | 220.230 | 0 |
Minbedrag is nadeel |